vrijdag 18 februari 2011

"Mijn geheim schrift"

Beste kinderen,

Hebben jullie de code kunnen ontcijferen?
Dan weten jullie nu dat onze klopgeest een naam heeft, namelijk J.P. Graetmaegher.

Wat een geluk, ik heb de verbinding met J.P. Graetmaegher kunnen herstellen. Ik schrijf hier woord voor woord neer wat de klopgeest mij verteld heeft:

In mijn tijd, heel veel jaren geleden, trokken er vele straatzangers door de streek. Van Wetteren en Wichelen gingen ze door naar Laarne en Berlare. Daarna stopten ze in Dendermonde, alvorens naar Zele en Hamme te gaan. Tot slot kwamen ze ook langs in Buggenhout en Lebbeke.

Zo gingen zij van dorp tot dorp en overal zongen zij hun liedjes. Die liedjes gingen over wat er zoal aan vreselijks gebeurde in het land.

Ze zongen over moord en brand en dievenbendes. Maar ook over spoken en heksen en tovenaars. Of over Alvermannen, dat waren een soort boosaardige kabouters. Ze zongen over kwelduivels en weerwolven en over alle andere vreemde schepsels die het land onveilig maakten.

De straatzangers maakten ook prenten bij die verhalen. En met die prenten en verhalen maakten ze dan weer liedjesboeken. Ik was zo gek op al die verhalen. Daarom verzamelde ik ze allemaal.

Het was mijn grootste droom om ooit een echt boek te maken van de verhalen uit ‘mijn geheim schrift’. Maar helaas, net op het moment dat mijn boek bijna helemaal klaar was, blies ik mijn laatste adem uit. En zo komt het dat mijn droom nooit is uitgekomen.
Maar nu, precies honderd jaar na mijn dood ben ik er in geslaagd opnieuw contact te leggen met de wereld van de levenden. Daarom zou ik nu van de gelegenheid gebruik willen maken om mijn boek alsnog te doen verschijnen.

De oude liedjes en verhalen uit mijn tijd moeten er zeker in. Maar misschien kennen de kinderen van nu ook wel wat straffe verhalen? Misschien kunnen zij hun verhalen ook opschrijven en maken we zo samen één GROOT GEHEIM SCHRIFT van de kinderen en van mij!

Tot zover de boodschap van de heer J.P. Graetmaegher. Graag zou ik hierbij dus een warme oproep doen aan jullie allemaal om mij en de heer J.P. Graetmaegher te helpen. Makkelijk zal het niet worden, want de verbinding met de andere wereld blijft tamelijk verstoord, en nogal wat boodschappen komen ook door in geheim schrift. Maar ik ben ervan overtuigd dat wij met zijn allen in staat moeten zijn een heus boek te maken, zoals de heer J.P. Graetmaegher dit voor ogen heeft. Een boek dat de titel Mijn Geheim Schrift zal dragen, en waarin de mooiste bijdragen verzameld worden... Niet alleen van de heer J.P. Graetmaegher, maar ook van jullie allemaal.

Om te bewijzen dat jullie over voldoende verbeelding beschikken heeft de heer J.P. Graetmaegher een aantal opdrachten voor jullie doorgestuurd. Als jullie in zijn boek willen komen moeten die opdrachten eerst goed uitgevoerd worden.

Hou deze blog goed in de gaten, want hier zullen nu weldra de Opdrachten van de heer J.P. Graetmaegher verschijnen, die moeten leiden tot de publicatie van een heus boek, getiteld: Mijn Geheim Schrift!